O nouă zi de proteste pe Șantierul Naval Mangalia, acolo unde angajații s-au strâns și luni, 9 ianuarie, în fața clădirii în care își desfășoara activitatea conducerea companiei Damen.
Oamenii sunt nemulțumiți că nu li se acordă creșteri salariale.
Potrivit Blocului Național Sindical (BNS), un protest al angajaților de la Șantierul Naval Mangalia s-a organizat luni dimineață. Angajații s-au adunat în fața clădirii în care își desfășoara activitatea conducerea Șantierului Damen.
Nemulțumirile angajaților sunt legate de faptul că angajatorul refuză în continuare să acorde o creștere salarială corelată cu rata inflației. Protestele spontane au fost anunțate încă de sâmbătă, timp de trei zile, la Șantierul Naval Mangalia.
Olandezii de la Damen sunt în plin proces de negociere a noului contract colectiv de muncă. Săptamâna viitoare, la Bruxelles, conducerea companiei Damen, care administrează șantierul de la Mangalia, se va întalni cu conducerea sindicatelor din cadrul șantierului la Bruxelles.
Pe de altă parte, Gândul a scris, în octombrie, că firma Damen Shipyards Mangalia a fost controlată de inspectorii fiscali, la solicitarea Ministerului Economiei, acționarul majoritar. Min. Economiei a cerut să fie verificate valorile la care s-au făcut tranzacțiile între societățile afiliate acestui grup.
După un an de verificări, inspectorii fiscali au concluzionat că societatea Damen și-a crescut cheltuielile ca să poată raporta o pierdere mai mare, iar pentru asta s-a folosit și de cheltuieli care sunt considerate nedeductibile. Printre acestea, plăți făcute pentru mese festive, servicii foto, reclamă și publicitate.
Urmare a celor constatate, Damen a fost obligată să scadă din pierderi aproape 104 milioane de lei.
Ministerul Economiei deține pachetul majoritar (93,89%) de acțiuni la Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia (care are 51% din acțiunile Damen Shipyards Mangalia). Restul acțiunilor sunt deținute de Damen Holding B.V., potrivit termene.ro. Însă, deși acționar majoritar la SN Mangalia, statul român a cedat controlul operațional companiei olandeze, conform înțelegerii din 2018, când din acționariatul Damen Shipyards Mangalia au ieșit coreenii de la Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering.
Citește AICI mai multe despre acest subiect.